Årets vackraste: Sex konstverk som berör på olika sätt. FOTO: Gunhild Arby

Årets vackraste bilderböcker har stämningar som berör

31 december 2024

Av Gunhild Arby

Skönhet kan ligga i betraktarens öga, ge upphov till beundran och avundsjuka, förändra hur vi ser på världen eller vara något dekorativt som förgyller vår dag. Och (vilket är mycket tydligt i nedanstående bilderböcker): det som är vackert kan också skapa stämningar som berör.

 Här är 2024 års vackraste bilderböcker:

Skimrande fantasifärd ger lust på nya äventyr

 

Ingen utom jag, Sara Lundberg, Natur & Kultur 2024, från 3 år

 

En liten kille på en illandes brandgul gummiflotte ger sig iväg på ett explosivt och färgskimrande sommaräventyr. Grönskan svämmar över i en frestande och farlig fantasivärld.

Nästan ingen kan skapa en sådan levande och lustfylld stämningsbild av den svenska sommaren som Sara Lundberg. Här tar hon oss med ut på ännu en fängslande sommarresa, fast denna gång går färden till en mystisk långtbortistan-värld.

Vilt och exotiskt

Temat är växande, som i detta fall sker genom lekfull förvandling och förtrollning. Badviken förvandlas till ett trädträsk som blir till en djungelflod med forsande vattenfall. Här lurar jaguarer bakom träden i en vild och exotisk grönska. Lövklädda barn blir vänner och hjälpare på färden som är både utmanande och mysig.

Sara Lundbergs lysande färgsjok i Ingen utom jag är underbart uttrycksfulla tavlor att hänga på väggen och inspirera till våghalsigt vidgande livsresor.

Äventyret väntar på nytt

För den som är liten kan noteras att äventyret må vara gränslöst men ändå slutar tryggt. Närsomhelst kan bokens lille kille återvända till den trygga mammafamnen. Stolt över att ha släppt taget och gett sig iväg på egen hand. Och stämningen av ett äventyr utan gräns, ja, den dröjer kvar och blir en maning till att ge sig ut igen.

Bakom träden lurar utmaningar men också trivsel och gemenskap. ILLUSTRATION: Sara Lundberg

Bästa naturboken blandar dröm, saga och vetenskap



Boken om insekter, Alexandra Dahlqvist, Natur & Kultur 2024, från 6 år

Alexandra Dahlqvist har i sin andra bok skapat en konstupplevelse utöver det vanliga. Ett gnistrande djup att dyka rakt ned i.

De 76 sidorna om vanligheter som myror och vårtbitare, och ovanligheter som mullvadssyrsor, är minutiöst komponerade. Tekniken förför och bländar. På de vänstra sidorna en slags enfärgad tapet med genomskinliga mönster, och sedan, på tapeten, noggrant avbildade insekter i starka färger. Korta faktatexter på högersidorna ger spännande och intressanta fakta.

Som den vackraste kombo av dröm, saga och vetenskap. Smått genialt faktiskt.

Långnäst lyckobringande

Insektsavbildningarna är lysande, både de i svartvitt och de i färg. Faktatexterna skapar lust att veta mer. Språket i naturfaktaböcker kan vara torftigt men Alexandra Dahlqvist piggar upp med ord som maffigaste, lyckobringare, förförande,  aggressiv, präktig, långnäst, varningsskylt.

Boken om insekter utses härmed till den vackraste naturfaktaboken för barn på mycket länge. Definitivt 2024 års vackraste.

(Debutboken från 2022 heter I vattnet på västkusten. Också den utgiven av Natur & Kultur, från 9 år.)

 

Smått genial tapet med genomskinligt mönster. ILLUSTRATION: Alexandra Dahlqvist

Hoppfull döden-resa med odödliga bilder


 

Resan till Ugri-La-Brek, text av Thomas Tidholm och bilder av Anna-Clara Tidholm, Alfabeta 2024, från 3 år

 

En favorit i repris som på 1990-talet skapade debatt i Tyskland. Sen fick den Tysklands största barnbokspris. Originalbilderna köptes in av Nationalmuseum i Stockholm.

Resan till Ugri-La-Brek gavs ut första gången 1987.

Det är tack vare inköpet från Nationalmuseum som förlaget Alfabeta nu kunnat fotografera av originalbilderna och ge ut boken på nytt. En välgärning som ger barn av i dag chans att upptäcka 1980-talets bästa bilderbok, härligt stämningsfull och underfundigt djupsinnig, full av mystik och mytiska undertoner. Och rolig, med sin konkreta skildring av barns sätt att förhålla sig till gåtfulla saker som vuxna inte alltid vill prata om.

Stötte på patrull

Tidholmarnas dödenklassiker, som numera alltså ingår i nationalbildskatten, handlar om Myran och Hinken vars morfar plötsligt försvunnit. Ingen vill berätta varför eller vart.

Eftersom han glömt kvar sina glasögon ger sig barnen i väg på en världsomspännande resa för att leta upp honom och lämna över glasögonen så att han ska kunna läsa igen.

På ytan en enkel fantasiresa; ordet döden nämns aldrig, men i många vuxnas värld fanns när det begav sig inget tvivel om vad det handlade om. Och det ställde till det för förlaget.

Alfabetas dåvarande förläggare Dag Hernried försökte i flera år övertyga tyska förlag att ge ut boken, men stötte ständigt på patrull. Det ansågs konstigt med en bok om döden för barn.

Snärt och glöd

1992 var det tyska motståndet nernött, boken kom ut, hyllades omedelbart, fick Tysklands finaste barnbokspris och gav upphov till flera efterföljare på samma tema.

Samtidigt tog debatten fart. Den ena ”doktorn” efter den framträdde med långa utläggningar om det gick att prata med barn om döden. Tyska katolska kyrkan hörde till kritikerna, eftersom den ogillade det som uppfattades som en skildring av livet efter döden.

Vare sig boken handlar om döden eller om en fantasiresa till det sibiriskliknande landet Ugri-La-Brek är detta en av Sveriges främsta bilderboksskatter.

Anna-Clara Tidholm vidgar världen med sina rundade horisonter och ger oss närhet och spänning med lägereldsmys, pepparkaksgrillning och djupblå blänkande nätter. Thomas Tidholms text har komisk snärt och intensiv glöd.

Myran och Hinken kommer äntligen, efter tusen år eller mer, fram till morfar. Han sitter vid en annan mysig brasa i det minsta huset i en snöklädd by. Med namnet Byn-Där-Rökarna-Stiger-Rakt-upp.

Kan det bli mer poetiskt och kul än så?

Eldmys på omdebatterad resa finns nu på Nationalmuseum i Stockholm. ILLUSTRATION: Anna-Clara Tidholm

En vaggvisedikt i dur



Juno tänder månen, text av Karin Erlandsson och bilder av Karolina Pertamo, Schildts & Söderströms 2024, från 0 år

 

Ett underbart exempel på den bästa typen av småttingbok där leksaker, prylar, djur och natur, och allt annat som finns i barns närhet, skildras som levande vänner.  

När månen går upp ska huvudpersonen Juno gå ner. I sängen. Alla andra runtomkring ska också somna. Och somna det gör de allihop. Såväl kastruller som grävlingar, grävskopor, örnar och ballonger. På lite olika platser i skymningsfärgade omgivningar.

Så enkelt och samtidigt så fint och roligt och barnvänligt. Att sprutor somnar är inget som en vuxen vanligtvis funderar över.

Karin Erlandsson har fått pris för flera av sina mellanåldersböcker: adventsboken Nattexpressen i 24 kapitel och fantasytrilogin Legenden om ögonstenen, båda från 9 år. Här berättar hon för de allra yngsta och lyckas med det också.

Imponerande. Det är svårt att gå från ungdomsberättande till småbarnsboksskrivande. Risken är att det blir för gulligt eller för tillrättalagt. Men denna småttingbok känns självklar i sin förståelse av barnens värld.

Karolina Pertamos mjuka och luftiga bilder, ömsom dovt dunkla, ömsom solnedgångslysande, förstärker den nära och nattliga sagotonen. Juno tänder månen är en melodiös vaggvisedikt i dur med vaknande stjärnor och en måne som lyser tryggt över alla sovande vänner.

Alla somnar. Förhoppningsvis. ILLUSTRATION: Karolina Pertamo

På känslosam utflykt över hissnande djup



Utflykt, Anders Holmer, Natur & Kultur 2024, från 3 år

En sagolikt livsbejakande vandring mellan olika känslolägen och spännande platser.

Utflykt är den femte av Anders Holmers kritikerhyllade bilderböcker med originell bildkonst, lekfull humor och stora och små känslor för alla åldrar. Alla fem: Inget händer, Allt händer, Regn, Farväl och Utflykt består av superkorta texter, små och stora figurer i hissnande och måleriska landskap, gärna i fjärran länder eller i utkantsområden med äventyrlig atmosfär.

Del i en väv

Anders Holmer är bildkonstnären och arkitekten från Bohuslän som med sina supervackra och tankeväckande bilderböcker mutat in ett alldeles eget område i barnboksvärlden. Hans böcker liknar inga andras, även om den som letar kan hitta släktskap med konstnärer av skilda slag.

Själv har han sagt att han som yngre gärna ville vara unik, men att han nuförtiden känner sig nöjd med att flirta vilt, stjäla eller inspireras av exempelvis konsthistorien och ”att vara en del i en väv av kollektivt skapande”.

I Utflykt fastnar man inte främst för de konsthistoriska blinkningarna. Kanske går det att hitta en tråd till Henri Rousseaus naivistiska gröna djungler, säkert har Under vågen utanför Kanagawa av Hokusai påverkat, men det är de laddade ögonblicken mellan de två huvudpersonerna och de storslagna landskapen som berör.

Kaffe funkar alltid

Den ena utflyktaren är lite ängsligt frågande, den andra mer dominant och vill utöva kontroll. Men författaren låter dem vara som de är och deras utflykt ter sig som en gemensamt utvecklande prövning.

Och även om det stormar på böljande hav och bergsstupen är läskigt djupa, njuts det trivsamt av kaffe mitt i alltihop. Trots att ingen av dem dricker kaffe. Men det gör man på utflykt, som den dominanta påpekar.

Vad en utflykt är förblir lite oklart för den ena, men att det gäller att fortsatt ta sig framåt, vare sig man måste över hemska avgrunder eller trassla sig ur taggiga snår, står alldeles klart.

Anders Holmer berättar om en ständigt pågående vandring. De äventyrliga strapatserna är  häpnadsväckande utmanande och illustrationerna magnifika på ett högtidlig vis. Utflykt ger ett närmast heligt intryck faktiskt. Som livet självt.

Läskiga bråddjup och taggigheter  i utflykt som inte liknar så mycket annat. ILLUSTRATION: Anders Holmer

Den som sticks behöver en kram



Barrbarnet, Klara Bartilsson, Natur & Kultur 2024, från 3 år

 

Det finns något oemotståndligt i den barriga lilla inkräktarens lysande gula ögon. En av höjdpunkterna i Barrbarnet är när denna uttrycksfulla blick så tydligt skiftar känslor efter att utanförskapet neutraliserats genom en kram.

Klara Bartilsson har tidigare gjort lysande insatser i exempelvis Expeditionen med text av Tuva-Lisa Rangström, en av 2021 års bästa bilderböcker. Här står hon med den äran på egna ben. Välförtjänt Augustnominerad med Barrbarnet, en skogs- och träddoftande moralitet om att ta hand om den som känner sig utanför, och om att försöka förstå vad som saknas när stickigheten blir alltför besvärlig.

Säregen och stark

Kanske lite övertydligt kan man tycka. Men Klara Bartilssons illustrationsspråk är så genuint och originellt att man kapitulerar. I varmt bruna, gula och chockrosa toner följer vi barrbarnets ankomst till de tre vännernas inbodda trivselhus och den konflikt som uppstår när barrandet blir övermäktigt att hantera.

Som en julgran som för längesen borde ha kastats ut. Ett roligt och udda bilderbokstrick.

Klara Bartilsson ger var och en av de tre vännerna ett något burleskt utseende; en liknar en människa, en annan en leksak, en tredje ett djur.  En kul och insiktsfull blick på hur det ser ut från barns perspektiv.

Vemodet i utanförskapet skildras starkt, likaså hur det förvandlas av en öppen famn.

Barrbarnet är en säreget annorlunda och stark färgupplevelse som landar i en varm förståelse av det som både barn och vuxna kan känna igen sig i: en önskan att vara en del av en gemenskap.

Det är kallt därute, men därinne väntar värmen. Kanske. ILLUSTRATION: Klara Bartilsson