Ella i Monets trädgård
Daniel Fehr
Illustration: Monika Vaicenaviciene
Översatt av Elin Svahn
Opal 2022
Från 3 år, 48 sidor
Ellas möte med Monet i Ella i Monets trädgård blir både roligt och inspirerande. Men varför nämner inte förlaget föregångaren Linnea i målarens trädgård? ILLUSTRATION: Monika Vaicenaviciene
En trädgård rätt i tiden
Av Gunhild Arby
När naturlarmen avlöser varandra hamnar landskap och trädgård i fokus på konstmuseerna. Och konstnären Monets berömda trädgård tar återigen plats på bilderboksscenen.
”Ge mig en trädgård och ett bibliotek så kommer jag inte att sakna något.” Detta lär den romerske mästertalaren Cicero ha sagt. Dagens debattörer verkar tycka detsamma. Läsandets betydelse betonas som aldrig förr. Samtidigt diskuteras just nu i flera konstutställningar både den historiska och den framtida trädgården. Inte minst dess roll för artrikedom, klimat och välbefinnande.
Som ett brev på posten kommer bilderboken Ella i Monets trädgård av schweiziska barnboksförfattaren Daniel Fehr och den hyllade litauiskfödda illustratören Monika Vaicenaviciene, i njutbar översättning av Elin Svahn.
Föregångare överraskade
Ett skamlöst försök att imitera 1980- och 90-talets stora försäljningssuccé Linnea i målarens trädgård av Christina Björk och Lena Anderson? Nja, det är betydligt hårdare konkurrens i bilderboksvärlden i dag. Temat har dessutom hanterats på ett helt annat sätt. Ändå borde förlaget ha nämnt inspirationskällan. Ingen har visserligen ensamrätt till idéer som kan omarbetas på allehanda vis, men det är snyggt att blinka erkännsamt åt föregångare som ligger nära ens eget verk. Särskilt i dessa tider när AI-tekniken leker vilda västern med upphovsrätten.
Linneaboken gavs ut 1985 och sålde helt överraskande över en halv miljon exemplar i USA. Den har ett tydligt faktafokus, även om den också rymmer en reseberättelse om lilla Linneas besök i Paris och i den berömda trädgården i Giverny, en timmes resväg norr om den franska huvudstaden. För en nutida läsare känns texten en smula läroboksaktigt präktig, men den entusiasmerande stilen och de glada bilderna lockar fortfarande, och boken kom i nytryck 2015.
Paris romantiska miljöer skildras också i Linnea i målarens trädgård. ILLUSTRATION: Lena Anderson
Tråkiga höstackar
Daniel Fehr är i sin version mer intresserad av att uppmuntra barns skapande och av att visa vilken inspiration naturen kan vara.
Amerikanska Ella och hennes familj flyttar till Giverny för att pappan vill måla höstackar i närheten av den beundrade konstnären. Ella målar också (fast inte höstackar, det tycker hon är tråkigt). Snart stöter hon ihop med den omtalade målaren och möter en intresserad konstnärsvän, inte alls den ilskna enstöriga gubbe som alla varnat för.
Bokens Claude Monet berättar levande om sin kamp för att få uttrycka sig på sitt eget sätt, och uppmuntrar Ella att måla så ofta hon kan och precis som hon själv vill.
Drömskt
Bilderboksskaparen Monika Vaicenaviciene, litauiskan bakom prisbelönta allkonstverket Vad är en flod? bildsätter även denna bok med flödande kraftfulla akvareller och med inslag av krita och blyerts. Medan Lena Anderson i Linneaboken målade realistiska, ljusa och prydliga akvareller i Elsa Beskows anda, låter Monika Vaicenaviciene intryck och handling blomma ut på ett ostädat, spretigt och otydligt vis. Mera fantasifullt och drömskt, och mera likt Monets stil.
Konstnärens brokiga liv skildras med serieteckningsliknande figurer i stora inramade bildrutor. Särskilt intressant är skildringen, både i text och bild, av hans experiment med det som senare blev impressionismen, en helt ny konstinriktning.
Bokens Claude Monet berättar levande för Ella om sin kamp för att få måla i sin stil, det som senare blev en helt ny konstinriktning. ILLUSTRATION: Monika Vaicenaviciene
Aldrig försent
Det är ändå bilderna som gör detta till något mycket roligare än ett lättläst konstnärsmöte. Det blir helt enkelt rätt kul när 1800-talskritikerna i bild dissar Monets tavlor när man vet hur världsberömda de är i dag. Eller när konstnärens metod att bege sig ut i naturen för att måla (ovanligt på Monets tid) visar sig innebära oönskade prövningar.
Monika Vaicenaviciene är en illustratör att bli lycklig av. Och Ella i Monets trädgård är inte bara rolig på ett torrt och fyndigt vis, den är också en modernt formgiven och rik bok om vikten av att följa sin övertygelse och inte ge upp i första taget, trots omgivningens nedlåtande kommentarer eller stoppklossar. Något som även vuxna kan ta till sig.
Det är aldrig försent.
Inte heller att fundera kring trädgårdens roll i en framtida natur.
3 oktober 2023
Konstutställningar med landskaps- eller trädgårdstema:
Nationalmuseum i Stockholm: Trädgården – konst och natur under sex sekler. Pågår till 7 januari 2024
Färgfabriken i Stockholm: ”Moulding nature – Discursive struggles over the environment”. Pågår till 26 november 2023
Vandalorum i Värnamo: ”Design by nature”. Pågår till 1 April 2024 och Garden Future: Design som växer. Pågår 27 april 2024-13 oktober 2024
Upplandsmuseet i Uppsala: ”Landscaping – mötet mellan människa och natur”. Pågår till 26 november 2023
Wanås konst i skånska Vanås: ” Carola Grahn – Trädgränsen”. Pågår till 5 november 2023
Monika Vaicenaviciene är en illustratör att bli lycklig av. Hennes förra bok Vad är en flod? har hyllats av både kritiker och läsare. FOTO: Privat
Inget amerikanskt förlag trodde i början på Linnéa i målarens trädgård av Christina Björk och Lena Anderson (Rabén & Sjögren, först utgiven 1985, nytryck 2015, från 6 år). Den gjorde helt otippat megasuccé i USA. ILLUSTRATION: Lena Anderson.
© Gunhild Arby. All text och bild i Barnboksportalen är upphovsrättsskyddad. Citera gärna men ange källa.
• Kontakt: info@barnboksportalen.se
• Design och produktion: Ulrika Larsson Forsberg/Press Art
© Illustrationer: Gunilla Hagström
”Om en svår och farlig uppgift väntade oss på den ödsliga heden, var detta en kamrat man gärna skulle ta risker för i förvissningen om att han modigt skulle dela dem.”
Ur Baskervilles hund av Arthur Conan Doyle